Ofte stilte spørsmål

Leien er basert på et 24 timers døgn og starter med den eksakte tiden som blir notert på leieavtalen når du henter bilen.

Når du henter bilen må du legge igjen et depositum som dekker eventuelle ekstra utgifter, drivstoff (avhengig av hvilken type av drivstoffpolicy som er valgt) og egenandelen av selvforsikringen. Normalt sett så blir et beløp midlertidig reservert på ditt kredittkort som gis tilbake når du har levert tilbake bilen i samme stand som når du fikk den.

Du kan kun gjøre dette med et kredittkort. Det må være et internasjonalt godkjent kort i samme navn som hoved fører angitt på voucheren.

Auto Europe og bilutleieselskapet kan kun garantere en viss type bilkategori, og ikke en spesifikk modell eller merke. Bilutleieselskapene tilbyr mange biler av mange modeller og merker innen samme bilkategori. Bilen skal ha samme standard og funksjoner som eksempelmodellen du valgte ved reservasjon.

Generelt så tar bilutleieselskapene seg bruk av 4 forskjellige drivstoffpolicy:
Full / Full: betyr at du får bilen utlevert, og må levere den tilbake, med full tank. Hvis tanken ikke er full vil det tilkomme et ekstra gebyr.
Full / Tom A: betyr at du kan velge å betale for å få ulevert bilen med full tank og du leverer tilbake bilen med tom tank.
Full / Tom B: betyr at du betaler for å få utlevert bilen med full tank og du kan leverer tilbake bilen med tom tank.
Halv / Halv: betyr at du levere tilbake bilen med samme mengde drivstoff som det var når du hentet den. Ubrukt drivstoff refunderes ikke.

Om du trenger babysete, barnesete, ski stativ eller GPS bør du spørre om dette ved reservasjon. Ekstrautstyr må være forespurt og bekreftet av den lokale utleieren. Betaling for ekstrautstyr skjer når du henter bilen.

Alle biler har en tredjepartsforsikring med et lovfestet minimum dekningsbeløp. Leiebilprisen inkluderer CDW (Collision Damage Waiver) eller LDW (Loss Damage Waiver), normalt sett med egenandel ved skade eller tyveri av det leide kjøretøyet.

Når du henter kjøretøyet kan den lokale utleieren tilby deg ekstra forsikringer som eksempelvis Super CDW som reduserer eller ekskluderer egenandelen. PAI, personlig ulykkesforsikring eller andre forsikringer. Du må selv kontrollere hvilke ekstra forsikringer du trenger.

Når du reservere bilen så kan du mot en ekstra avgift få bilen levert/hentet. Leiebiler kan kun leveres/hentes ved hoteller og ikke på private adresser, camping plasser eller lignende.

Om førerkortet ditt ikke er utstedt med latinske bokstaver og/eller om du reiser utenfor Europa, så er et internasjonalt førerkort (I TILLEGG TIL det nasjonale) å rekommandere. På visse destinasjoner og med visse av våre utleiepartnere så er et internasjonalt obligatorisk. Vennligst se våre Vilkår og Betingelser når du gjør din reservasjon.

Alle ytterlige førere må registreres på leieavtalen når du henter bilen. De må fysisk være tilstede når bilen hentes og kunne vise frem gyldig førerkort og pass/foto ID. De fleste bilutleieselskaper tar en ekstra daglig avgift for en ekstra fører. Vennligst les våre Vilkår og Betingelser når du gjør din reservasjon for å finne ut om det tilkommer en avgift eller om det er inkludert i prisen.

Ja, bilutleieselskaper har en minimumsalder på førere. Dette gjelder både hoved fører og eventuelle ekstra førere. Minimumsalderen kan variere fra land til land, utleier og kjøretøyskategori. I de fleste tilfeller tilkommer det et ekstra gebyr for unge førere i en viss aldersgruppe.

Du må spørre om dette ved reservasjon. Noen utleiere tillater ikke at man krysser noen landegrenser når man kjører deres leiebiler, andre krever en ekstra avgift og noen tillater det uten ekstra kostnad. Det er avhengig av destinasjonen og hvilke kjøreterritorier/land du planlegger å besøke.

Ved reservasjon kan du be våre medarbeidere undersøke hvis den lokale utleieren har en nøkkel boks for bilnøklene. Om du ønsker å gjøre dette må du informere personalet ved opphenting av bilen så at de kan forklare hvordan det fungerer hos de. Vennligst vær oppmerksom på at du er ansvarlig for eventuelle skader på bilen som oppstår helt frem til at kontoret åpner og personalet har kontrollert bilen.

Ja. Om du møter noen problemer under din leieperiode, så har du 90 dager fra den datoen du leverte tilbake leiebilen på deg til å melde fra til oss. For å kontakte Kundeservice så kan du fylle ut vårt skjema eller sende oss en email til nocs@autoeurope.de. Etter denne perioden vill vi ikke lenger kunne hjelpe deg.